Rabu, 19 Oktober 2011

KENALI PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTERGRASI (PPKI)-

Salah satu contoh Sukatan Pelajaran bagi Komponen- Komponen yang diajar di kelas PPKI : bagi Bidang Riadah dan Kreatif

 

BIDANG RIADAH DAN KREATIF


Skop

Bidang Riadah dan Kreatif ini perlu untuk mencungkil dan mengembangkan bakat, potensi serta minat murid-murid. Sokongan dan bimbingan guru perlu untuk membolehkan murid melibatkan diri secara aktif mengikut kemampuan dan kebolehan mereka. Tujuan bidang ini adalah untuk membantu murid dalam perkembangan fizikal, melahirkan idea, espresi diri, membentuk perhubungan dan dengan persekitaran dan berdikari. Bidang ini juga dapat menyediakan murid untuk memenuhi keperluan semasa dalam hidup bermasyarakat serta menggunakannya sebagai aktiviti masa lapang.

Bidang


Bidang ini merangkumi empat komponen iaitu :-
1.            Pendidikan  Jasmani dan Kesihatan
2.            Pendidikan Seni
3.            Pendidikan Muzik
4.            Drama

Objektif Umum


Bidang Riadah dan Kreativiti membolehkan murid :

  1. mengetahui keperluan perkembangan jasmani serta menguasai kemahiran motor
  2. menunjukkan kemahiran kognitif dan psikomotor murid.
  3. memperluaskan bakat dan kreatif
  4. menilai keindahan alam dan warisan budaya



OBJEKTIF

KANDUNGAN

1.    Pendidikan jasmani dan  kesihatan
Membolehkan murid :
1.1       melakukan pergerakan motor kasar.

1.2       menamakan alatan dan  kegunaannya.

1.3       melakukan pergerakan  motor kasar  menggunakan  alatan.

1.4       mengenal permainan dan memainkannya mengikut   peraturan.


1.5       melakukan gerakan mengikut  arahan.



1.6       mempraktikkan penjagaan    kesihatan.

1.7       memilih pakaian yang  sesuai dengan aktiviti sukan.




1.8       menjaga  kebersihan.


1.9       mengamalkan cara pemakanan yang seimbang.

1.10    rekreasi
























2.    Pendidikan Seni
A.     Melukis
Membolehkan murid :                  
2.1       melakukan  kemahiran motor kasar.

2.2       mengawal pergerakan motor halus.


2.3       menguasai kemahiran  melukis.

2.4       menggunakan alatan seni lukis.






2.5       mengenal,  membeza dan menggunakan   warna dengan betul
B.      Membuat corak dan rekaan

Membolehkan murid :
2.6       mereka corak





C.     Mereka dan membuat  binaan

2.7    Menghasilkan binaan mengikut kreativiti




D.     Mengenal kraf  tangan       

2.8    mengenal kraf

2.9    mereka kraf  mudah untuk
     kegunaan tertentu




        Lokomotor dan   bukan lokomotor


1.2.1        Jenis-jenis alatan


1.3.1       Penggunaan alatan


1.4.1       Permainan dalaman
1.4.2       Permainan luaran
1.4.3       Olahraga balapan
1.4.4       Olahraga padang

1.5.1       Pergerakan  mengikut arahan
1.5.2       Asas pergerakan
1.5.3       Pergerakan kreatif
1.5.4       Asas Gimnastik

1.6.1       Penjagaan asas kesihatan


1.7.1       Jenis-jenis pakaian sukan




   
1.8.1       Aspek-aspek   penjagaan kebersihan

1.9.1       Pemakanan    seimbang

 
1.10.1     Rekreasi di darat
1.10.2     Rekreasi di air


























2.1.1      contengan
          
   
2.2.1      pergerakan jari- jemari secara bebas.
2.2.2      pergerakan secara terkawal 

2.3.1      aktiviti-aktiviti melukis

2.4.1      pengenalan alatan seni lukis
2.4.2      fungsi alatan seni lukis
2.4.3      penggunaan alatan seni lukis
2.4.4      melukis menggunakan unsur seni
2.4.5      penggunaan pelbagai media dan teknik

2.5.1       warna-warna asas
2.5.2       warna-warna sekunder



2.6.1       secara bebas
2.6.2       secara terancang
2.6.3       Secara tidak  terancang
2.6.4       mencorak  menggunakan  komputer




2.7.1       jenis bahan binaan
2.7.2       binaan bebas
2.7.3       binaan terkawal
2.7.4       teknik membentuk
2.7.5       ukiran mudah



2.8.1       kraf tradisional

2.9.1       kraf tangan  menggunakan  bahan semula jadi
2.9.2       kraftangan menggunakan  bahan kitar semula
2.9.3       mereka cipta kraf  tangan


3.     Pendidikan muzik dan gerakan
Membolehkan murid :
3.1      menguasai kemahiran mendengar
3.2      melakukan gerakan untuk menghasilkan bunyi

3.3      melakukan gerakan mengikut irama








3.4      meningkatkan bakat dan minat dalam nyanyian

3.5      mengenal dan memainkan alat genderang

3.6      melakukan latihan asas lakonan


3.7      meningkatkan imaginasi melalui tingkahlaku / pergerakan

3.8      meningkatkan penguasaan kemahiran berkomunikasi

3.9      menambahkan minat terhadap kerjaya melalui lakonan




3.1.1       Jenis-jenis bunyi dan nada

3.2.1       Anggota badan


3.3.1       Gerakan mengikut irama
a.        Bebas
b.        Terkawal
c.        Kreatif

3.3.2       Apresiasi muzik
3.3.3       Jenis-jenis tarian
3.3.4       Asas gimrama
3.3.5       Asas senamrobik

3.4.1      Nyanyian


3.3.1      Genderang


3.6.1      Latihan asas lakonan


3.7.1      Penghayatan watak


3.8.1      Penghayatan skrip / dialog


3.9.1       Watak
3.9.2       Drama
3.9.3       Penerbitan drama

Selasa, 18 Oktober 2011

Beri Perhatian..Tugasan..Tugasan..PPG UPSI

TUGASAN 50%
Soalan 1
Arahan
Petikan yang berikut merupakan sebahagian daripada temu bual yang telah dijalankan di sebuah sekolah antara guru kelas dengan seorang pelajar baharu. Perbualan ini berlaku dalam suasana yang tidak formal dan bahasa yang gunakan juga tidak baku.
Tukarkan bahasa yang digunakan dalam perbualan ini dalam bahasa Melayu baku.
Guru

Norji

Guru

Norji

Guru

Norji

Guru

Norji

Guru

Norji

Guru

Norji
Nama awak siapakah? Bagaimana rasa belajar kat sini?

Nama saja Norji. Asal Kampung Pinang. Saya sekolah dekat sini. Saya seronok belajar kat sini.

Kenapa seronok?

Kiranya dapat menimba ilmu pengetahuan dari guru-guru yang berpengalaman. Macam guru lepas belajar daripada luar negara.

Apa peranan you bila cikgu guna smartbord?

Baru tau itu smartboard. Rasa macam adalah semangat sikit kan, nak belajar.

Oo… Dulu tak semangat nak belajar, tak ada smartboard.

Tak jugaklah. Kiranya menambahkan semangat untuk belajar. Tapi setiap kelebihan ada la kekurangan dia.

Kekurangan?

Tu la smartboard. Masa dia sikit sangat. Kalau pakai smartboard tak sempat nak salin nota.

Oh… perlu lebih masa la.

Ya. Masalahnya banyak masa terbuang kat situ, teknikal tu kan.

15 markah

Soalan 2 - Esei
Arahan
Tulis sebuah esei berdasarkan soalan di bawah.
Baru-baru ini kerajaan telah memperkenalkan dasar bahasa , iaitu “Memartabatkan bahasa Melayu dan Memperkasakan bahasa Inggeris”. Sebagai guru di sekolah, anda terlibat secara langsung dengan dasar tersebut dalam memperkukuh penggunaan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.
Bincangkan lima (5) peranan yang anda boleh lakukan dalam menjayakan dasar berkenaan.

Esei yang dihasilkan perlu memenuhi kriteria berikut:
a. Laras bahasa ilmiah;
b. Huraian yan tuntas dan contoh yang relevan;
c. Pada tempat-tempat yang sesuai, gunakan peribahasa atau kata-kata hikmat;
d. Setiap pernyataan ada sumber rujukan yang autentik;
e. Menggunakan jenis fon Arial saiz 11 atau Times New Roman saiz 12 dengan jarak langkau 1.5;
f. Panjang esei kira-kira 2,500 patah perkataan.

35 markah

Percutian Bersama Keluarga Tersayang..



























Pada 19 Disember 2010 aku telah pergi bercuti bersama keluarga ku, kenangan yang sememangnya best!sebab dapat berkumpul sekeluarga beriadah bersama-sama kakak-kakak ku yang jauh dekat semua dapat bersama. Setiap tahun pasti kami luangkan masa bersama, pastinya menjadi rutin setiap tahun, walaupun hanya bercuti di dalam negara tetapi kami puas dapat menikmati masa bersama dan bersyukur negara kita masih banyak tempat untuk dilawati..whatever pun yang penting Family First..I love my family..abang sayang, mak, kakak-kakakku,adik-adikku, my lovely nephew and niece I love all Of u..

Lokasi :- The Mines, ICT Shah Alam, Putrajaya.