BIDANG RIADAH DAN KREATIF
Skop
Bidang Riadah dan Kreatif ini perlu untuk mencungkil dan mengembangkan bakat, potensi serta minat murid-murid. Sokongan dan bimbingan guru perlu untuk membolehkan murid melibatkan diri secara aktif mengikut kemampuan dan kebolehan mereka. Tujuan bidang ini adalah untuk membantu murid dalam perkembangan fizikal, melahirkan idea, espresi diri, membentuk perhubungan dan dengan persekitaran dan berdikari. Bidang ini juga dapat menyediakan murid untuk memenuhi keperluan semasa dalam hidup bermasyarakat serta menggunakannya sebagai aktiviti masa lapang.
Bidang
Bidang ini merangkumi empat komponen iaitu :-
1. Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
2. Pendidikan Seni
3. Pendidikan Muzik
4. Drama
Objektif Umum
Bidang Riadah dan Kreativiti membolehkan murid :
- mengetahui keperluan perkembangan jasmani serta menguasai kemahiran motor
- menunjukkan kemahiran kognitif dan psikomotor murid.
- memperluaskan bakat dan kreatif
- menilai keindahan alam dan warisan budaya
OBJEKTIF | KANDUNGAN |
1. Pendidikan jasmani dan kesihatan Membolehkan murid : 1.1 melakukan pergerakan motor kasar. 1.2 menamakan alatan dan kegunaannya. 1.3 melakukan pergerakan motor kasar menggunakan alatan. 1.4 mengenal permainan dan memainkannya mengikut peraturan. 1.5 melakukan gerakan mengikut arahan. 1.6 mempraktikkan penjagaan kesihatan. 1.7 memilih pakaian yang sesuai dengan aktiviti sukan. 1.8 menjaga kebersihan. 1.9 mengamalkan cara pemakanan yang seimbang. 1.10 rekreasi 2. Pendidikan Seni A. Melukis Membolehkan murid : 2.1 melakukan kemahiran motor kasar. 2.2 mengawal pergerakan motor halus. 2.3 menguasai kemahiran melukis. 2.4 menggunakan alatan seni lukis. 2.5 mengenal, membeza dan menggunakan warna dengan betul B. Membuat corak dan rekaan Membolehkan murid : 2.6 mereka corak C. Mereka dan membuat binaan 2.7 Menghasilkan binaan mengikut kreativiti D. Mengenal kraf tangan 2.8 mengenal kraf 2.9 mereka kraf mudah untuk kegunaan tertentu | Lokomotor dan bukan lokomotor 1.2.1 Jenis-jenis alatan 1.3.1 Penggunaan alatan 1.4.1 Permainan dalaman 1.4.2 Permainan luaran 1.4.3 Olahraga balapan 1.4.4 Olahraga padang 1.5.1 Pergerakan mengikut arahan 1.5.2 Asas pergerakan 1.5.3 Pergerakan kreatif 1.5.4 Asas Gimnastik 1.6.1 Penjagaan asas kesihatan 1.7.1 Jenis-jenis pakaian sukan 1.8.1 Aspek-aspek penjagaan kebersihan 1.9.1 Pemakanan seimbang 1.10.1 Rekreasi di darat 1.10.2 Rekreasi di air 2.1.1 contengan 2.2.1 pergerakan jari- jemari secara bebas. 2.2.2 pergerakan secara terkawal 2.3.1 aktiviti-aktiviti melukis 2.4.1 pengenalan alatan seni lukis 2.4.2 fungsi alatan seni lukis 2.4.3 penggunaan alatan seni lukis 2.4.4 melukis menggunakan unsur seni 2.4.5 penggunaan pelbagai media dan teknik 2.5.1 warna-warna asas 2.5.2 warna-warna sekunder 2.6.1 secara bebas 2.6.2 secara terancang 2.6.3 Secara tidak terancang 2.6.4 mencorak menggunakan komputer 2.7.1 jenis bahan binaan 2.7.2 binaan bebas 2.7.3 binaan terkawal 2.7.4 teknik membentuk 2.7.5 ukiran mudah 2.8.1 kraf tradisional 2.9.1 kraf tangan menggunakan bahan semula jadi 2.9.2 kraftangan menggunakan bahan kitar semula 2.9.3 mereka cipta kraf tangan |
3. Pendidikan muzik dan gerakan Membolehkan murid : 3.1 menguasai kemahiran mendengar 3.2 melakukan gerakan untuk menghasilkan bunyi 3.3 melakukan gerakan mengikut irama 3.4 meningkatkan bakat dan minat dalam nyanyian 3.5 mengenal dan memainkan alat genderang 3.6 melakukan latihan asas lakonan 3.7 meningkatkan imaginasi melalui tingkahlaku / pergerakan 3.8 meningkatkan penguasaan kemahiran berkomunikasi 3.9 menambahkan minat terhadap kerjaya melalui lakonan | 3.1.1 Jenis-jenis bunyi dan nada 3.2.1 Anggota badan 3.3.1 Gerakan mengikut irama a. Bebas b. Terkawal c. Kreatif 3.3.2 Apresiasi muzik 3.3.3 Jenis-jenis tarian 3.3.4 Asas gimrama 3.3.5 Asas senamrobik 3.4.1 Nyanyian 3.3.1 Genderang 3.6.1 Latihan asas lakonan 3.7.1 Penghayatan watak 3.8.1 Penghayatan skrip / dialog 3.9.1 Watak 3.9.2 Drama 3.9.3 Penerbitan drama |